Szerinted az első években tudatosan épít a baba, vagy csak véletlenszerűen rakosgat? A válasz egyszerű: is-is.
Gyerekkorunk építőkockái
Mindannyian az építőjátékokkal cseperedünk fel. Biztosan észrevetted, hogy a picik, amint megtanulnak ülni, szinte azonnal és őszinte lelkesedéssel elkezdenek játszani a színes építőkockákkal. A kockák összeillesztése nem is olyan egyszerű feladat. A kezdeti bizonytalan próbálkozások helyett az idő elteltével egyre magabiztosabb és rutinosabb mozdulatok kíséretében épül a ház, a vár és az autó.
Tudod, mit tanít a játékpszichológia?
A játék tevékenységének közvetlen haszna ugyan nincs, enélkül mégsem képesek a gyerekek az érzelmi és értelmi fejlődésre.
Fontos tehát, hogy okosan válassz játékot.
1–1,5 éves kortól nagyon jó választás lehet a molto blocks építőjáték
Az építőjátékok nagyon sokáig elkísérik a gyerekeket, gondoljunk csak arra, hogy sok kamasz még mindig szenvedélyes LEGO-gyűjtő. Talán azért, mert az építésben minden benne van:
- egy kis konstrukciós játék, azaz maga az építés öröme,
- egy kis tervezés: mit és mekkorát építsek? Hogyan nézzen ki?,
- egy kis stratégia: a kockák kiválasztása, az elhelyezés sorrendje és módja,
- egy kis problémamegoldás: a kocka milyen más kockákkal váltható ki?,
- egy kis szerepjáték: ha elkészült a kastély, lehet találgatni, hogyan él benne a király és a királyné.
Tény azonban, hogy más típusú építőjáték hasznos egy bölcsisnek, egy ovisnak és egy iskolásnak.
Az első 2–3 évben a gyermek megtanul fogni. Minden kísérletének, játékának célja a felfedezés, az új dolgok megismerése. Megtanul ülni, kúszni, mászni, majd járni, és egyre több dolgot ismer fel a körülötte lévő világból. Erre a korra jellemző a „pakolászás”, vagyis bármit megfog, ki-be rakosgat, egymásra tesz.
A 3 éves kor alatti gyerekeknek tervezett MOLTO BLOCKS építőjátékok maximálisan megfelelnek azoknak az irányelveknek, hogy a kockák nagyok, könnyen megfoghatóak legyenek, valamint könnyen egymásba lehessen illeszteni őket.
- Az építőkocka mérete nemcsak azért fontos, hogy könnyen meg tudja fogni, hanem azért is, hogy a szájába téve ne tudja lenyelni.
- Biztonságos, ftalátmentes anyagból készülnek, hiszen előfordulhat, hogy a szájába veszi a baba.
- A MOLTO Blocks kockák könnyen összeépíthetők, és általában több ponton illeszkednek egymáshoz. A bonyolultabb építők is hasznosak, de nem ebben a korban. Egyelőre válaszd az 1 vagy maximum 2-3 illesztési ponton kapcsolódó MOLTO Blocks nagy kockáit!
- Élénk színűek, ami segítségére lesz a babának a színek felismerésében, megkülönböztetésében.
- Különböző méretűek a kockák, hogy felfedezhesse a méretek közti eltéréseket.
- Kompatibilis, azaz összeépíthető más játékokkal, mondjuk építőasztallal, házikóval, amibe ki-be pakolhatja a kockákat.
3 és 5 éves kor között már az építőjátékok változatosabbak, komplexebbek lehetnek, azaz:
- Nagyon klassz, ha gurulós kisautót, vonatot építhet belőle, amit azután tologathat. Hihetetlen sikerélményt ad majd neki az első általa készített, gurítható kisvonat, tűzoltóautó vagy kukásautó.
- Szintén szuper lehet, ha építhet magának egy golyópályát. Megfigyelheti, hogy miért pont arra gurul a golyó, amerre lejt a pálya. Érted ugye, hogy micsoda felfedezéseket tehet vele már ebben a korban?
- Következzen a szerepjáték! Izgalmas játékidőt ígér egy építőkockával kombinálható hajó is. Milyen az élet a hajón? És a hajó körül? Kik a hajó utasai? Megtervezheti és felépítheti a hajó utasainak környezetét is: ma békés kikötőt, holnap egy lakatlan, trópusi szigetet.
Miként fejlesztenek az első építőjátékok?
-
Én csinálom=Én vagyok. Felnőttként nem is gondolnánk, hogy milyen szoros kapcsolat van a picik fejében a fenti két kifejezés között. Gondolj csak bele, micsoda sikerélmény lehet neki, amikor két építőkockát a kezébe vesz, és alkot belőlük valamit. Hát amikor a felépült várat lerombolja? ;)
-
Az Én kezem. Én mozgatom. Amikor felfedezi saját kis testét, és annak határait, rájön, hogy az 5 ujjacska a kezén hozzá tartozik, ő irányítja, ő mozgatja ezeket. Amikor a mosdóhoz megy, és használja a csapnál a fellépőt, már tudja, hogy csak így éri el a kézmosót. Ilyenkor már megtapasztalta saját testét, hogy meddig ér a keze, lába.
-
Megfogom. Kezünkben rengeteg pici izom irányított mozgása teszi lehetővé, hogy először babaként megfogjunk valamit, megtartsuk, kezünkben mozgassuk, később pedig írni, rajzolni tanuljunk. Ezt a szaknyelv finommotorikának nevezi, s már biztosan találkoztatok játékokon a „finommotorikát fejleszti” kifejezéssel. Ajánlatos a kornak megfelelő finommotorikai fejlesztés, a csalódások elkerülése végett, ezért is fontos figyelni a gyártó által feltüntetett korosztályra az építőjátékokon.
-
Látom: a színét, a formáját, a méretét. A formaegyeztető játékok utóbbi kettő felfedezésében segítenek. Közelebb van, messzebb van, alatta vagy felette van. Nyilván a kisgyermek nincs tisztában a viszony fogalmával, mégis érzékeli, tapasztalja a világot a térben, 3D-ben.
-
Rombolás. Amilyen öröm az építés, legalább akkora öröm a megépült vár összeomlása. A gravitáció törvényének tapasztalata, ami az ok-okozati összefüggések megértésében nagyon sokat segít.
-
Fantázia. Minden kislány megtervezte már a babája házát, minden kisfiú felépítette már apa garázsát. A fantázia ugyanakkor olyan korlátlan játszótér a gyerek számára, ahol bármi megtörténhet.
- Együtt játszunk. Jellemzően már ovis korban eljön az idő, amikor a gyerekek nem egymás mellett, hanem egymással játszanak. Érkeznek az első tapasztalatok, előtérbe kerül a társas érintkezés, a szocializáció, az első szabályok megismerése: például, hogy nem gázolok át a másik építményén! Az első csapatélmény, hogy együtt szebbet, nagyobbat, díszesebbet építhetünk. A versengés élménye: az enyém nagyobb, szebb, díszesebb. A büntetés: mi jár annak, aki a csoport építményeit lerombolja?
Minden MOLTO játék dekoratív, színes mintázatú kartondobozba csomagolt, így akár ajándéknak is tökéletes választás.