Így fejlődik gyermeked 2-3 éves kora között
A kíváncsi 2 - 3 éves :)
2 éves korra a kisgyermeked járása magabiztossá válik, kezével bonyolultabb pl. elforgató mozdulatokat tud már végezni. Kis fejecskéjében megjelenik az “én” fogalma”, egyszer türelmesebb, máskor türelmetlenebb, mint megszoktad. Ebben a korban nagyon jó megfigyelõvé válnak, apróbb részleteket is észrevesznek, megjegyeznek, mely felett mi felnõttek egyszerûen elsiklunk. Minden érdekessé vált a számára, a szekrénytõl a papírkosár tartalmáig.
Már sokkal több mindent tud a világról de nyilván nagyon sok mindent nem tud, a hiányosságokat a képzelõ erejével pótolja, így sokszor félhet állatokra hasonlító képzeletbeli mumusoktól vagy csak egyszerûen a sötétben vagy a mennydörgéstõl.
Kezdi izgatni, hogy miként mûködnek a tárgyak, szüntelenül kutatja az okokat, a “miért” a legfontosabb szóvá válik. Szókincse ebben az idõszakban ugrás szerûen megnõ de ragozni még nem igen tud.
Szeretne ismerkedni a színekkel, mintákkal, elkezd “papást-mamást” játszani a kedvenc babájával, az építõ kockákat elkezdi tervszerûen, pl . falként egymásra építeni, nem csak egyszerûen egymásba rakja a kockákat. Elõszeretettel kezd festegetni, gyurmázgatni, ilyenkor nyáron remek és egyben hasznos idõtöltés lehet neki a homokozóban való játék.
“Azonosulással” utánoz Benneteket, a felnõttek helyébe képzeli magát, s szerepükben úgy viselkedik, ahogy tõletek látja, ha megfigyeled, még a hanglejtéseteket is utánozza.
EBBEN A KORBAN A JÓL MEGVÁLASZTOTT GYEREKJÁTÉKOKKAL ÉSZREVÉTLENÜL ÉS NAGYON SZERENCSÉSEN FEJLESZTHETED ÕT.
Ahogy és amit a 2-3 éves kisgyerek játszik . . .
Idõközönként szívesen eljátszik magában, ekkor fejlõdik ügyessége, alkotó kedve, logikája, fantáziája. Ilyenkor nem jó, ha túl sok játék veszi õt körül, mert fantáziájára az akár még fékezõleg is hathat, inkább igyekezzünk kevesebb de "okosabb" játékot választani, ami egyben “több mindent” tud, s vágyait azonnal teljesítheti vele. Ha egy játék csak 1-1 dolgot tud, hamar megunja, ha pedig sok egymás utáni játékkal “szórakoztatjuk”, ebben a korban hamar ingerülté is válhat.
Hagyjuk, had építse maga a várat, had öltöztesse maga elképzelése szerint a babát vagy had játsszon a készségfejlesztõkkel úgy, ahogyan az õ szeretné. A rombolás ilyenkor a játék része. Rombol, majd újra épít. Fontos, hogy hagyjuk õt kísérletezni. Nem baj ha ledõl a kocka ház fala, nem baj ha így összedõl a homokvár. Had jöjjön rá maga, hogyan kell jól megcsinálni.
Mint minden életkorban, ilyenkor is hihetetlenül fontos a pozitív megerõsítés, hiszen esetleges szorongását evvel nagyban oldhatjuk. Biztosítsunk neki teret és lehetõséget, hogy eljátszhassa, amit mi csinálunk.
Fõzhessen egy picike konyhán, mint mi, válogathassa, rakosgathassa, pakolgathassa a játék gyümölcsöket, ételeket, dobozokat ki-be a szekrénykékbõl.
Találja ki hogy fér bele minden, miként pakolja.
Had legyen egy játszóháza, melybe elvonulhat, „kuckózhatsz”. Legyen a házikó ablaka, ajtaja nyitható, melyet ebben a korban elõszeretettel nyitogathatnak-csukogathatnak.
Legyen egy vagy több lábbal hajtós jármûve, mellyel fejlesztheti izomzatát, egyensúlyát, s elõsegíti nagymozgásos fejlõdését.
Figyelj, hogy mindig a korának megfelelõ jármûvet válassz!
4 – 3 – 2 kerekû jármûvek között ma már nagy választékunk van, de mindegyik jármû erõssége másban rejlik.
A 4 kerekû babataxikon stabilan ül a gyermek, a babataxik közül több olyan is van, melyet a szülõtolókar segítségével már akkor is tudtok használni, amikor lábbal még nem tudja magát lökni a gyermek. A lábbal való lökést általában 12-15 hónaposan már megtanulja a gyermek, s remek eszköz lehet arra, hogy kellemesen elfáradjon a szabad levegõn, miközben izomzatát, egyensúlyát fejleszti. A babataxik közül több "hintaló" funkcióval is rendelkezik.
A 3 kerekû triciklik közül ma már a legtöbb komplex, többfunkciós bébi jármû, melyet akár szintén 6-8 hónapos kortól, babakocsit helyettesítõ eszközként is elkezdhettek használni. Ennek nagy elõnye, hogy a már érdeklõdõ babák sokszor kis akarnak szállni a babakocsiból, mert abból nem látnak ki eléggé, a külvilágtól „elzárva” érzik magukat, míg egy tricikliben a körülöttük zajló világ középpontjában érezhetik magukat. Késõbb, olyan 2 éves kor körül megtanulják a tricikli elsõ kerekén lévõ pedál kõrkörös hajtását, mellyel egy újabb mozgásformát sajátítanak majd el.
A 2 kerekû, lábbal hajtós motorok között megtalálható, széles kerekekkel rendelkezõ járgányok nagy elõnye, hogy vastag kerekeiknek köszönhetõen kifejlõdött egyensúly érzék nélkül is meg tudak vele állni a gyerekek, nem borulnak el vele. A motorok megválasztásánal kiemelten fontos a megfelelõ méret kiválasztása !
Ha lehetõséged van, szerezzetek be egy kis méretû akkumultoros kisautót, melyet vezethetnek, mint apa vagy anya. Segítségre lehet az ok-okozati összefüggések megértésében, mint pl. gomb nyomása –>autó elindul, balra tekert kormánynál-> az autó balra megy, hátramenetben kapcsolva milyen kormány mûvelet mit eredményez. Ha elütünk valamit az eldõl, ettõl az autó megáll stb...
Hasznos játékai tehát ebben a korban:
- nagyobb méretû építõ játékok
- kisebb méretû, egyszerûbb szerepjátékok, pl: játék konyhák, kiegészítõk
- lábbal hajtós, tolható gyermek jármûvek, pl. babataxik, dömperek
- ráülõs gyerek motorok, hintalovak
- triciklik
- haj nélküli, kisebb méretû, puha testû babák
- játék babakocsik
- játék talicskák, homokozó játékok, kertészkedõs játékok
- kerti homokozók
- játék házikók, melybe ki-be járkálgathatnak, ajtókat, ablakokat csukogathatnak
- kisebb méretû akkumulátoros autók
- hinták, még kiesésvédõvel
- kis-közepes méretû csúszdák
- mászókák, alagutak